Η άποψη μας – Μάρτιος 2006

Η πρόσφατη πρωτοβουλία της Πολιτείας για αύξηση των προστίμων για τις παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας φέρνει στη επικαιρότητα το θέμα της σήμανσης των Ελληνικών δρόμων.

Η σωστή σήμανση των δρόμων, ιδιαίτερα αυτών με υψηλή πυκνότητα κυκλοφορίας όπως οι Εθνικές οδοί και οι κύριοι επαρχιακοί άξονες, αποτελεί μια από τις πιο αποτελεσματικές παρεμβάσεις όχι μόνο για την καθοδήγηση των οδηγών αλλά και για τη μείωση των τροχαίων και την απώλεια ανθρώπινης ζωής.

Η πρόσφατη παράδοση στη κυκλοφορία νέων μεγάλων οδικών αξόνων με σύγχρονη και κατανοητή σηματοδότηση, όπως η Αττική οδός, καταδεικνύει χωρίς αμφισβήτηση την τουλάχιστον ανεπαρκή, παραπλανητική και τελικά επικίνδυνη σήμανση των παλαιοτέρων δρόμων της Χώρας ακόμη και αυτών που κατ’ ευφημισμό αποκαλούνται Εθνικές οδοί.

Παλαιές μισοσβησμένες πινακίδες τοποθετημένες σε ακατάλληλα σημεία, συνήθως κρυμμένες πίσω από δένδρα η κτίσματα με ακατανόητες σημάνσεις η ακατάλληλα όρια ταχύτητος αποτελούν το συνηθισμένο σκηνικό που αντικρίζει ο ταλαίπωρος οδηγός αυτοκινήτου ο οποίος ,ιδιαίτερα όταν δεν ξέρει το δρόμο, προσπαθεί να μαντέψει τη κατεύθυνση που πρέπει να πάρει για να φθάσει στο προορισμό του.

Η κατάσταση επιδεινώνεται τη νύχτα η σε βροχερό καιρό όπου η αδυναμία ανάγνωσης των πινακίδων οδηγεί τον οδηγό όχι φυσικά στο προορισμό του αλλά σε απόγνωση.

Οι εναλλακτικές λύσεις που προσφέρονται για να πάρει κανείς τη σωστή κατεύθυνση είναι περιορισμένες. Και συνοψίζονται στις εξής.

1. Να σταματήσει και να ρωτήσει τους πεζούς που θα βρεθούν στη περιοχή που σημαίνει καθυστέρηση και όχι πάντα βέβαιο αποτέλεσμα.
2.Να εφοδιάσει το αυτοκίνητό του με το σύστημα GPS (δορυφορικό σύστημα προσδιορισμού θέσης).
3.Να ακολουθήσει το ένστικτό του

Πέρα όμως από τις «επίσημες» πινακίδες των δρόμων υπάρχουν και οι διαφημιστικές οι περισσότερες των οποίων είναι παράνομες. Εχει υπολογισθεί, σε μία πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ότι το 12% των τροχαίων οφείλεται σε διαφημιστικές πινακίδες. Η αποκαθήλωση των πινακίδων, και ιδιαίτερα των παρανόμων, είναι πρακτικά αδύνατη διότι η διαδικασία είναι χρονοβόρα και εμπλέκονται πολλοί φορείς όπως η τοπική αυτοδιοίκηση, το ΥΠΕΧΩΔΕ, η τροχαία που πιστοποιεί τη παράβαση και οι δικαστικές αρχές που δέχονται τις μηνύσεις.

Τελικά στην Ελλάδα οι επίσημες πινακίδες των δρόμων είναι ανεπαρκείς, κακοτοποθετημένες η παραπλανητικές ενώ οι διαφημιστικές άφθονες ,καλά φωτισμένες και σε επίκαιρα σημεία. Μήπως η σύμπραξη της Πολιτείας με τις διαφημιστικές εταιρείες οδηγήσει σε λύσεις ;

Κώστας Φαινέκος