Διατροφική συμπεριφορά σε καταστάσεις εγκλεισμού

Ξένια Τσαγκαράκη, Διατροφολόγος-Διαιτολόγος [email protected]

Στις δύσκολες, αυτές, μέρες που βιώνουμε και ενώ δεν γνωρίζουμε πόσο θα κρατήσει, γεννάται η ανάγκη για επαναπροσδιορισμό της καθημερινότητάς μας, των συνηθειών μας, της διατροφής μας, προκειμένου να βγούμε όσο το δυνατόν αλώβητοι από αυτό.

Αρχικά ακολουθούμε τις συμβουλές των ειδικών και όσοι μπορούμε, ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ!!! Όσοι πρέπει να πάνε στις δουλειές τους τηρούν τους κανόνες προστασίας και επιστρέφουν ΣΠΙΤΙ!!!

Κάποιοι μπορεί να δουλεύουν από το σπίτι, ενώ κάποιοι άλλοι να έχουν κάνει παύση εργασίας. Σε οποιαδήποτε περίπτωση οι ώρες του ύπνου και του φαγητού σίγουρα θα αλλάξουν. Προσπαθούμε, λοιπόν κατά το δυνατό, να διατηρήσουμε τις ώρες του ύπνου και του φαγητού ίδιες με πριν. Αν, για παράδειγμα, ξυπνήσουμε αργά το πρωί δεν θα παραλείψουμε το πρωινό σε καμία περίπτωση. Αντιθέτως, θα το καταναλώσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα και ενώ οι συστάσεις είναι τα γεύματα να απέχουν μεταξύ τους 3-4 ώρες, εμείς απλά θα τα συμπτύξουμε.

Λόγω εγκλεισμού το μυαλό μας μοιάζει να μην συνεργάζεται. Βρίσκεται συνέχεια στο ψυγείο, στο ντουλάπι, στην κατσαρόλα με το μεσημεριανό φαγητό που έχει απομείνει. Γι’αυτό, λοιπόν, καλούμαστε να βρούμε τρόπους προκειμένου να καθυστερήσουμε ή ακόμη και να ξεγελάσουμε την αδικαιολόγητη πείνα μας. Διαβάζουμε ένα βιβλίο (…το μυαλό παραμένει στη σοκολάτα που είναι στο ψυγείο…), παίρνουμε τηλέφωνο έναν φίλο μας (…το μυαλό είναι στη σοκολάτα…), ακούμε το αγαπημένο μας τραγούδι δυνατά ξανά και ξανά (…αρχίζουν να έρχονται θύμησες στο μυαλό ενός ατόμου, μιας κατάστασης. Το μυαλό αρχίζει να απομακρύνεται από την σοκολάτα…), παίζουμε επιτραπέζια με τα παιδιά μας (…γέλια ακούγονται…η σοκολάτα αχνοφαίνεται…), ποτίζουμε τα λουλούδια στον κήπο ή στο μπαλκόνι μας (…τι όμορφα χρώματα, τι όμορφα αρώματα…σοκολάτα πουθενά…), τρώμε μια τσίχλα χωρίς ζάχαρη και πίνουμε μπόλικο νερό (…τελικά τα κατάφερα χωρίς την σοκολάτα…θα την φάω σε μια μεγαλύτερη ανάγκη…), κάνουμε ένα χλιαρό μπάνιο (…ωραία αίσθηση χαλάρωσης…χωρίς σοκολάτα).

Ποιος να μας το έλεγε ότι από τον καναπέ μας μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο… Κι όμως μπορούμε, αλλά ένα σώμα που συνήθιζε να γυμνάζεται ή ένα σώμα που λόγω δουλειάς είχε έντονη σωματική δραστηριότητα ή ακόμη και ένα σώμα που χρησιμοποιούσε αυτοκίνητο για να πάει στη δουλειά και έπειτα καθόταν σε μια καρέκλα, έχει ανάγκη από μια ήπια έως έντονη μορφή άσκησης. Η αδράνεια θα είναι καταστροφική. Όσοι είναι προνομιούχοι και διαθέτουν ένα όργανο γυμναστικής στο σπίτι (πχ. διάδρομο, ποδήλατο, ελλειπτικό, step κλπ.) το βάζουν σε άμεση χρήση. Για τους υπόλοιπους, βάζουμε βιντεάκια γυμναστικής, χορού στο YouTube και ακολουθούμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα γυμναστικής που να μας ταιριάζει. 30’-60’ την ημέρα θα ήταν το ιδανικό, δεν νομίζω ότι δεν θα έχουμε 30’-60’ την ημέρα διαθέσιμα… Σε περίπτωση που χρειαστεί να βγούμε κάπου στα γρήγορα πάμε με τα πόδια, ενώ όταν επιστρέψουμε δεν χρησιμοποιούμε τον ανελκυστήρα, αλλά ανεβαίνουμε με τα πόδια. Μην ξεχνάμε ότι ένας ανελκυστήρας κρύβει πληθώρα μικροβίων.

Κάποιες στιγμές θα υποκύψουμε στην υποτιθέμενη πείνα μας. Αν, όμως, έχουμε εξοπλίσει σωστά το ψυγείο μας και τα ντουλάπια μας μειώνουμε την πιθανότητα αυτό που θα καταναλώσουμε να είναι ιδιαίτερα θερμιδογόνο.

Ψυγείο, ναι στα: φρούτα, λαχανικά, αυγά, φυτικά λιπαρά, ψωμί του τόστ και αραβικές πίτες ολικής άλεσης, ψάρια, θαλασσινά, άπαχα κρεατικά, γαλακτοκομικά, σοκολάτα υγείας.

Ψυγείο, όχι στα: αλλαντικά, πλούσια σε λιπαρά τυριά, κρέμα γάλατος, πλούσια σε λίπος και σε επεξεργασία κρεατικά, προτηγανισμένες τροφές (πατάτες, κοτομπουκιές), μαγιονέζα, έτοιμα dressings, έτοιμα γεύματα που χρειάζονται μόνο ζέσταμα, συσκευασμένους χυμούς, αναψυκτικά, γλυκά πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά.

Ντουλάπι, ναι στα: όσπρια, ρύζι, ζυμαρικά ολικής άλεσης, δημητριακά ολικής άλεσης, αλεύρι ολικής άλεσης, ανάλατοι ξηροί καρποί, μέλι, ταχίνι, παστέλι, μπάρες δημητριακών, μπισκότα με δημητριακά ολικής άλεσης, πελτέ ντομάτας

Ντουλάπι, όχι στα: κονσερβοποιημένα τρόφιμα, τροφές πλούσιες σε trans λιπαρά και αλάτι όπως πατατάκια, γαριδάκια, τροφές πλούσιες σε ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά όπως κρουασάν, μπισκότα, μερέντα, έτοιμα μείγματα όπως πχ. για κέικ, pancakes, κρέπες κλπ, αλατισμένοι ξηροί καρποί.

Τέλος, ιδιαίτερη σημασία έχει η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού. 2-2 ½ λίτρα νερό ημερησίως.

Στόχος μας θα είναι να γίνει όσο το δυνατό λιγότερη ζημιά στην υγεία μας και στην ψυχολογία μας. Παραμένουμε ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ, λοιπόν, με θετική σκέψη για το αύριο όσο και αν τα σημάδια των καιρών επιμένουν για το αντίθετο.